Brzdění na motorce je dovednost, která často rozhoduje o tom, jestli dojedete domů nebo zůstanete ležet na silnici. Rozdíl mezi bezpečným zastavením a pádem často spočívá v tom, jak a kdy sáhnete na páčku. Ačkoli to může znít samozřejmě, správná technika brzdění je pro mnoho motorkářů a motorkářek slabým místem, a to zvlášť v krizové situaci. Jak správně brzdit na motorce a čemu se rozhodně vyhnout, najdete v tomto článku.

Kterou brzdou brzdit?
Motorka má dvě brzdy z dobrého důvodu. Přední brzda nese většinu brzdného účinku (cca 70–80 %), ale pokud ji použijete příliš prudce, zejména v náklonu nebo na kluzkém povrchu, riskujete zablokování kola a pád. Zadní brzda pomáhá stabilizovat motorku, zvlášť při brzdění na špatném povrchu nebo v pomalé rychlosti.
Přední brda jako hlavní brzdicí síla
Na většině motorek je přední brzda dominantní brzdicí silou. Jakmile sáhnete na páčku, těžiště motorky se přesouvá dopředu, přední pneumatika se více zatíží, a tím pádem zvládne větší brzdný výkon.
Proto je přední brzdový kotouč větší než zadní, často i dvojnásobně, a bývá doplněn radiálními třmeny nebo dvojicí kotoučů u výkonnějších strojů. U cestovních a sportovních motorek jde o kotouče s průměrem okolo 300–320 mm, u silničních naháčů bývá mírně menší.
Zadní brzda pro stabilitu
Zatímco přední brzda odvádí většinu brzdného výkonu, zadní brzda má jiný, ale neméně důležitý úkol – stará se o stabilitu motorky. Nejvíce se uplatní při pomalé jízdě, v kolonách, při manévrování nebo při dojíždění. Funguje ale i jako důležitý pomocník při krizovém brzdění, kdy doplňuje přední brzdu a pomáhá rozložit zátěž.
Konstrukčně bývá jednodušší než přední – zpravidla jde o menší ocelový kotouč (např. 220–260 mm) a jednopístkový nebo dvoupístkový třmen. To bohatě stačí, protože při brzdění se část váhy přesouvá dopředu, a zadní kolo je tak méně zatížené a jeho přilnavost se snižuje. Pokud zadní brzdu stisknete příliš prudce, hrozí zablokování kola a smyk, zvlášť na mokru nebo v zatáčce.
U typů s delší rozvorovou osou a nižším těžištěm (např. cruisery, turisty) lze zadní brzdu využít výrazně více. Brzdný výkon je pak vyváženější. Výjimka platí také u endur nebo adventure motorek v terénu, kdy je kvůli nižší přilnavosti a vysokému těžišti lepší brzdit raději zadní brzdou, aby nedošlo ke smyku předního kola.
TIP: Kontrolujte pravidelně pneumatiky – nejen správný tlak, ale také zda mají dostatečný vzorek.
Jak na brzdění na motorce krok za krokem
Naučit se brzdit správně znamená umět reagovat s citem, včas a bez zbytečné paniky. Ať už jedete po městě, po okresce nebo za deště, správné brzdění může být rozdíl mezi hladkým zastavením a tvrdým pádem.
- Začněte jemně a nikdy nemačkejte páčku nadoraz.
- Plynule přidávejte tlak na přední brzdu, ne trhaně a najednou.
- Motorka by měla být co nejvíce narovnaná – v náklonu brzděte s extrémní opatrností nebo vůbec (pokud nepraktikujete trail braking, což je pokročilá technika pro průjezdy zatáčkami).
- Postupně tlak na páčku uvolňujte, jak klesá rychlost.
Dva prsty na páčce a noha na stupačce
U přední brzdy je důležité používat dva prsty. Je to rychlejší a citlivější. Zároveň máte stále stabilní úchop řídítka zbylými prsty, což pomáhá udržet stabilitu stroje, hlavně při nečekaném brzdění nebo na nerovném povrchu.
Udělejte si z toho zvyk a nikdy nebrzděte všemi čtyřmi prsty, což může vést k zablokování kola. Jde o detail, ale v praxi dělá velký rozdíl – zvlášť v krizových situacích, kdy rozhodují desetiny vteřiny.
Pokud jedete třeba ve městě a víte, že budete muset častěji brzdit, je dobré udělat si další zvyk a mít dva prsty (ukazováček a prostředníček) na brzdové páčce. Pomůže vám to okamžitě a přesně reagovat.
Co se týče zadní brzdy, nohu mějte na stupačce vždy se opírejte o první třetinu nohy. Pokud byste nohu nechávali nad brzdou, můžete na nerovnosti snadno na brzdu šlápnout omylem. Nebo můžete nechtěně brzdit pořád, což povede k přehřívání brzdného kotouče.
Vždycky zavřete plyn!
Když brzdíte, současně se zahájením brzdění zavřete plyn. Asi je jasné, že brzdu a plyn nelze používat současně, ale spoustu jezdců a jezdyň tuhle chybu bezděky dělá. Dochází k tomu při příliš pevném úchopu řídítek, kdy se plyn částečně vrátí, nebo zůstane lehce otevřený. A to je problém: otevřený plyn při brzdění snižuje účinnost brzd, narušuje stabilitu motorky a prodlužuje brzdnou dráhu. Pokud má stroj brzdit naplno, musí mít i zcela zavřený plyn.

ABS pomůže, ale nespasí
Motorky vybavené ABS (protiblokovacím systémem) mají v krizových situacích výhodu: systém zabrání zablokování kol a udrží motorku stabilní. Je to obrovská pomoc při brzdění na mokru, štěrku nebo dlažbě. Přesto platí, že vás ABS nezachrání, pokud budete brzdit v náklonu nebo bez rozmyslu.
Pokud vaše motorka ABS nemá, nemusíte se bát. Jen musíte mít víc citu a techniky. Naučit se postupně dávkovat brzdný tlak, brzdit především na narovnané motorce a rozpoznat, kdy se kolo blíží ke smyku. Dobrou zprávou je, že to jde. Chce to jen trénink, ideálně v bezpečném prostředí, třeba na tréninkové ploše nebo v motoškole.

Jak jet na motorce v dešti?
Jak na krizové brzdění
Krizové brzdění je noční můra mnoha jezdců a jezdkyň. Právě proto byste ho měli pravidelně trénovat, abyste věděli, co všechno si můžete dovolit a jak se motorka chová.
- Okamžitě zavřete plyn: Plyn musí být zcela zavřený hned v první vteřině, současně se začátkem brzdění. Otevřený plyn snižuje účinnost brzd a narušuje stabilitu motorky.
- Brzděte plynule, ale razantně: Na přední brzdu jděte rychle, ale ne zbrkle. Tlak zvyšujte plynule. První fáze přenese váhu na přední kolo, pak můžete přitlačit na maximum.
- Zadní brzdu používejte jemně: Zadní brzda pomáhá stabilizovat motorku, ale nesmí se zablokovat. Stačí mírný tlak, zhruba 10–20 % síly, hlavní práci odvádí předek.
- Správný úchop a příprava ruky: Mějte dva prsty připravené na páčce brzdy. Úchop řídítek nesmí být křečovitý, příliš pevný stisk může vést k nedostatečně zavřenému plynu.
- Nohy přitiskněte k nádrži, hlavu mějte vzpřímenou, paže volné. Sledujte cestu, ne překážku, abyste se vyhnuli fixaci pohledu (target fixation).
- Spojku sešlápněte až těsně před zastavením: Pokud ji zmáčknete příliš brzy, ztratíte brzdný účinek motoru. Pokud pozdě, motorka může cuknout. Ideálně ji použijte až v závěru brzdění.
- ABS není kouzelný štít: Pomáhá při ztrátě přilnavosti, ale nebrzdí za vás. I s ABS je třeba brzdit správně, tedy plynule a s citem.
- Trénink je základ: Krizové brzdění je potřeba pravidelně nacvičovat. Nejdřív pomalu a v bezpečném prostoru, pak postupně zvyšovat rychlost i intenzitu.
Trénink dělá rozdíl
Brzdění je nutné trénovat. Nejlépe na bezpečném místě, při různých rychlostech, za sucha i za mokra. Mnoho jezdců a jezdkyň brzdí instinktivně, ale právě ve stresu často dělají chyby: prudce zmáčknou páčku, brzdí jen jednou brzdou nebo ztuhnou a nedokážou reagovat.
Nenechte se překvapit ABS
Některé může překvapit nástup ABS, které se projevuje „pulsováním“ brzdové páčky nebo pedálu. To je důsledek rychlého povolování a opětovného stlačování brzdového tlaku, které systém provádí i několikrát za sekundu. V krizové situaci vás to opravdu může překvapit a vyhodit z rovnováhy!
I proto je důležité nepodcenit trénink a chování motorky si vyzkoušet. Případně brzdění můžete trénovat i na vyjížďce, stačí se rozhlédnout, jestli máte volnou silnici a zkusit si zabrzdit z vyšší rychlosti.

Často kladené otázky (FAQ)
Kdy používat zadní brzdu na motorce?
Zadní brzda se používá především při pomalé jízdě, manévrování, v kolonách nebo při dojíždění. Pomáhá stabilizovat motorku při brzdění na kluzkém povrchu nebo z kopce. V krizových situacích je ideální ji použít zároveň s přední brzdou – jemně a kontrolovaně. Sama o sobě má menší brzdný účinek, ale správně použitá zvyšuje stabilitu celého stroje.
Jakou brzdou se brzdí na motorce?
Nejúčinněji brzdí přední brzda, která se podílí na většině zpomalení (až 80 %), ale musí se používat s citem. Většinou se brzdí oběma brzdami zároveň, přední postupně a plynule, zadní spíš jako podpora a pro stabilitu. Každý povrch a situace si ale žádají trochu jiný přístup. Důležité je vždy brzdit rovně a mít motorku pokud možno narovnanou.
Jak zastavit na motorce?
Zastavení na motorce začíná jemným zpomalením, ideálně s použitím obou brzd. Těsně před zastavením se často dojíždí jen zadní brzdou pro lepší kontrolu a plynulost. V nižší rychlosti držte motorku rovně a těžiště vyrovnejte, abyste nemuseli zbytečně balancovat. Pokud stojíte delší dobu (např. na semaforu), zařaďte neutrál a držte nohu na zadní brzdě, abyste byli připraveni kdykoli vyrazit.

V autoškole mi bylo řečeno, ať se na to vykašlu a udělám si A1. Tak jsem se na to vykašlala. Na tu autoškolu. Šla jsem jinam, pořídila si Zuzanu (Suzuki GS 500), složila zkoušky a první sezónu najela přes 14 kilometrů v pěti zemích. Přeju si, aby tahle stránka pomohla všem začátečníkům, kteří hledají přátelské místo, kde získat informace. Holky (a kluci) na motorku patří!