Jak správně sedět na motorce: kompletní průvodce pro dobrou pozici těla

Jízda na motorce není jen o plynu a brzdách. Je to také fyzická aktivita, kde držení těla ovlivňuje stabilitu, kontrolu i celkový prožitek z jízdy. Správná pozice na motorce může rozhodnout, jestli si jízdu užijete, nebo vás bude po půl hodině bolet celé tělo. V následujících kapitolách si podrobně rozebereme, jak správně sedět na motorce od hlavy až po špičky nohou.

Správná pozice těla na motorce
🔎 Shrnutí, pokud nemáte čas číst celý článek
  • Dívejte se tam, kam chcete jet – ne pod přední kolo, ale co nejdál před sebe.
  • Uvolněte ramena a lokty – tělo nesmí být v křeči, paže musí zůstat volné.
  • Střed těla zpevněte – pomáhá s balancem, brzděním i odlehčením rukou.
  • Držte špičky na stupačkách – ne paty, abyste předešli chybám a nehodám.
  • Koleny svírejte nádrž – ruce se tak mohou plně věnovat řízení, ne držení těla.
  • Spojku ovládejte podle potřeby, brzdu vždy dvěma prsty pro přesnost a cit.
  • Trénujte mimo motorku – posilujte core, stabilitu a vnímání vlastního těla.

Jak správně sedět na motorce

Správnou jízdní pozici vezmeme odshora dolů, s jednou malou připomínkou na začátek: celé tělo pracuje v souhře, ale pro nás jsou při ježdění nejdůležitější ruce a jejich pozice. Pamatujte na to.

1. Pohled

Jedna z nejčastějších chyb, kterou dělají nejen začátečníci, je pohled dolů. Ať už na řídítka, displej nebo těsně před kolo. Jenže vaše tělo, které motorku řídí, přirozeně následuje směr vašeho pohledu. Když se díváte dolů, automaticky si ztěžujete ovládání stroje, přenášíte napětí do těla a ztrácíte jistotu.

Myslete vždycky na to, ať máte zvednutou hlavu. Dívejte se dopředu a vnímejte prostor před sebou. Nekoukejte se na konkrétní překážku (například kužel nebo kanál), protože tělo pohled automaticky následuje, takže skončíte přímo tam, kde nechcete. Překážky vnímejte periferně – buďte si jich vědomi, ale oči i mysl směřujte tam, kam chcete jet.

TIP: Často nestačí jen sledovat směr očima. Oči mají omezené zorné pole a zejména ve stresu zůstávají „zamčené“ na střed, aniž bychom si to uvědomovali. Tělo tak nedostává dost jasný signál, kam se má natočit. Zkuste tedy při každém zatáčení nebo manévru nasměrovat bradu tam, kam chcete jet – jako by to byla vaše směrovka. Brada vytváří osu pro rovnováhu – když ji nasměrujete správně, udržíte stabilitu a pomůže to nejen očím, ale i celému tělu přirozeně držet správný směr. Je to účinné při pomalé jízdě, v úzkých uličkách, při slalomu i při ostřejším průjezdu zatáček. Oči i hlava zkrátka musí pracovat společně.

Správný pohled na motorce

2. Ramena, paže a lokty

Při jízdě v napětí nebo stresu má tělo přirozenou tendenci zvedat ramena směrem k uším. Je to naprosto normální a automatická reakce nervového systému na nejistotu, strach nebo nepohodlí. Jenže na motorce to znamená omezený pohyb rukou, křeč v pažích a horší kontrolu nad řídítky. Proto je důležité ramena vědomě uvolnit.

Správně uvolněná ramena jsou zásadní pro:

  • Lepší vedení motorky v zatáčkách,
  • snížení únavy horní části zad,
  • hladší přenos nerovností a lehčí práce pro motorku.

TIP: Může pomoct jednoduché dechové cvičení. Zhluboka se nadechněte nosem (napočítejte do 4) a při výdechu (prodlužte ho na 6) nechte ramena klesnout dolů. Klidně jimi zakružte a zkuste je uvolnit. Zkontrolujte se také během jízdy – ideálně na semaforu nebo před vyjetím – jestli nemáte ramena nahoře a nejste zbytečně napjatí.

Jak správně sedět na motorce

Lokty uvolněte – třeba jako slepice

Napnuté ruce znamenají ztrátu citu a přesnosti při řízení. Když máte paže v křeči, přenášíte do řídítek příliš síly a zhoršujete ovladatelnost motorky. A to nejen při jízdě rovně, ale hlavně při:

  • pomalých manévrech,
  • průjezdu zatáček,
  • přejezdu nerovností,
  • brzdění a zrychlování.

Obecně platí:

  • Lokty by měly být mírně pokrčené, ne natažené do zámku.
  • Uvolněné paže lépe absorbují vibrace, nárazy i změny směru.

Uvolnění paží je provázané s pozicí středu těla a sezení. Pokud máte špatně nastavený posed (např. jste moc naklonění dopředu nebo příliš natažení), automaticky se to projeví napětím v rukou. V takovém případě se vraťte k pozici trupu a případně upravte výšku řídítek, polohu stupaček nebo sklon sedla (pokud je to možné).

TIP: Zkuste si na místě tzv. „slepici“ – lehce zahýbejte lokty nahoru a do stran, jako byste mávali křídly. Pokud to jde bez odporu, máte paže volné. Pokud cítíte odpor nebo napětí – zhluboka se nadechněte, uvolněte ramena a zkuste to znovu.

Jak správně sedět na motorce

3. Střed těla

Střed těla (nebo také „core“) tvoří svaly kolem páteře, břicha a spodních zad. Tyto svaly jsou základní oporou pro jakýkoli pohyb, nejen na motorce. Ať už brzdíte, zrychlujete nebo projíždíte zatáčku, vždy se na ně spoléháte. Pokud jsou oslabené, dochází k celé řadě nepříjemností:

  • Při brzdění se budete nekontrolovaně předklánět, místo abyste zůstali stabilní.
  • Při zrychlování se naopak budete nechtěně opírat o řídítka. To je špatně, protože tím přenášíte váhu na ruce a ztrácíte kontakt s podvozkem.
  • Při pomalé jízdě nebo manévrech budete hůř držet rovnováhu a každá malá nerovnost vás rozhodí.

Pevný střed těla vám umožní:

  • Udržet vzpřímenou pozici bez námahy,
  • efektivně absorbovat síly při brzdění i zrychlování,
  • nezatěžovat zbytečně ruce a ramena,
  • lépe držet stabilitu při nízkých rychlostech.
střed těla na motorce

Jak poznáte, že máte slabý střed těla?

  • Bolí vás záda nebo ruce po delší jízdě.
  • Cítíte, že při zastavení často ztrácíte stabilitu a musíte jít na obě nohy, nejen na jednu.
  • Visíte při akceleraci na rukou, místo abyste se „drželi“ vlastním tělem.

To všechno jsou signály, že je třeba zapracovat na core. Dobrá zpráva je, že střed těla můžete posilovat kdykoli a kdekoli a výsledky se dostaví velmi rychle. Stačí 10–15 minut denně a vaše jízda se znatelně zlepší.

TIP: Vyzkoušejte osvědčené cviky na střed těla. Mezi nejúčinnější patří například pozice prkna (plank), mrtvý brouk (dead bug), pták-kočka (bird-dog). Můžete si pořídit také balanční podložky a míče – zlepšují stabilitu a svalovou koordinaci. Zaměřte se nejen na sílu, ale i na stabilitu a kontrolu pohybu. Nejde o to, kolik uděláte opakování, ale jak kvalitně. Pomalejší tempo a důsledné provedení je základ.

4. Nohy a stupačky

Jedno z nejzásadnějších pravidel správné pozice na motorce zní: Mějte nohy opřené o stupačky špičkami, ne patami.

Možná vám připadá pohodlnější mít nohy „rozvalené“ a opřené prostředkem chodidla nebo dokonce patami – ale tahle pozice je nejen neefektivní, ale hlavně nebezpečná.

Jak mít nohy na motorce

Co všechno hrozí, když jezdíte s patami na stupačkách:

  • Můžete nechtěně sešlápnout zadní brzdu nebo spojku, např. při přejezdu nerovnosti.
  • Omezujete pohyblivost nohou, zejména při náhlém přehmátnutí na páčku.
  • V zatáčkách riskujete, že si škrtnete botou o asfalt, což vás může rozhodit nebo vyloženě shodit.

Představte si skokana do dálky nebo někoho, kdo se chystá vyskočit – nikdy nestojí na patách. Stejně tak motorka potřebuje, abyste byli připraveni reagovat a pracovat s váhou těla. A to se děje skrz špičky, ne paty.

Speciální nabídka

Koučování pro motorkářky

Získejte jistotu v sedle – zvládnete zatáčky, techniku i strach z provozu. Trénink šitý na míru, v klidu a bez stresu. Společně zvládneme nejen základy jízdy (rozjezd, spojka, brzdy), ale i techniku (pozici těla, ovládání těžších motorek) a především psychickou pohodu – ať už se potýkáte s nejistotou, stresem nebo návratem po pádu.

👉 Tempo přizpůsobíme vám.

👉 Budete se učit v bezpečném prostředí jeden na jednoho.

👉 Dojedu za vámi, nebo se domluvíme na místě, kde se budete cítit bezpečně.

749 Kč / hod pro prvních 10 klientek
Dojezd: od 30 km + 5 Kč / km

Nejčastější špatné návyky

Pokud se učíte jezdit nebo jste právě vyšli z autoškoly, možná u sebe rozpoznáte tyto chyby:

  • Paty leží volně na stupačkách – často jako důsledek špatné ergonomie nebo snahy „odpočívat“ za jízdy.
  • Stále připravená noha na brzdě/spojce – což sice vypadá jako připravenost, ale je to rizikový zlozvyk, protože:
    • si můžete nevědomky šlápnout na páčku,
    • při nouzové situaci stejně brzdíte primárně přední brzdou, ne zadní.

Tyto návyky navíc ztěžují vaši práci se stabilitou – noha, která se pasivně „povaluje“, nepřenáší váhu a nepracuje s podvozkem motorky.

Jak vypadá správná technika

Abyste byli stabilní, připravení a v bezpečí, držte nohy na špičkách – ideálně tak, aby klouby prstů byly na stupačce, ne její střed.

Výhody této techniky:

  • Získáte lepší kontrolu nad rovnováhou.
  • Nebudete si „sabotovat“ jízdu nechtěným brzděním.
  • Zabráníte zbytečnému opotřebení zadní brzdy.
  • Vybudujete si správný návyk, který vás podrží v krizových situacích.

TIP: Na parkovišti si zkuste pomalou jízdu se špičkami na stupačkách a sledujte, jak rychle zvládnete přendat nohu na brzdový/spojkový pedál. Po pár jízdách zjistíte, že je to otázka zlomku sekundy. Není důvod držet nohu „připravenou“ celou dobu.

Přitiskněte kolena k nádrži

Kolena nejsou na motorce jen pasivně položená. Hrají důležitou roli při udržování stability a rovnováhy, a to hlavně při brzdění, nízkých rychlostech a krizových manévrech.

Pevný stisk nádrže koleny znamená, že:

  • Odlehčíte ruce, které nemusí zadržovat vaše tělo při zpomalování,
  • zlepšíte kontakt s motorkou – vnímat přes stehna, co motorka dělá, je důležité hlavně v zatáčkách,
  • omezíte přenos hmotnosti na řídítka, a tím snížíte tlak na přední kolo,
  • zvýšíte celkovou stabilitu a kontrolu nad strojem.

Při brzdění dochází k přesunu váhy směrem dopředu, a pokud se nedržíte koleny, celé tělo se přenese na ruce. Ty pak rychle tuhnou, ztrácí cit pro dávkování brzdy a přenáší křeč až do ramen a krční páteře.

Proč je to důležité i v krizových situacích

Když se dostanete do krizovky – třeba prudké brzdění před překážkou – zapření kolen o nádrž je klíčové. Tím, že se držíte tělem, umožníte rukám zůstat volným a brzdit jemně a přesně, bez zbytečného škubání.

Tip: Na tréninkovém parkovišti si zkuste krátký slalom nebo brzdění s vědomým stiskem kolen. Sledujte, jaký rozdíl cítíte v rukách. Pokud to děláte správně, ruce jsou volné a nebolí ani po opakovaných manévrech.

5. Páčky – spojka a brzda

Jako poslední si projdeme, kolika prsty mačkat spojku a brzdu.

Spojka: přizpůsobte se motorce, ne dogmatům

V oblasti spojky neexistuje jedno univerzální pravidlo, které by platilo pro všechny jezdce a všechny motorky.

Moderní stroje často mají lehkou antihoppingovou spojku, která jde zmáčknout doslova jedním prstem, nebo nastavitelnými páčkami, díky nimž si můžete přiblížit ovládací prvky k dlani. Na druhou stranu u starších motorek, nebo u strojů s tužší mechanikou, může být naprosto v pořádku mačkat spojku třemi nebo čtyřmi prsty podle ergonomie.

Důležité je, abyste měli vždy dostatek kontroly nad spojkou – bez křeče, bez přepínání zápěstí a s jistým citem.

jak správně mačkat spojku na motorce

Brzda: vždy dva prsty a cit

Na rozdíl od spojky je brzda naprosto nekompromisní téma. Zde opravdu platí, že správná technika je klíčová nejen pro plynulost, ale hlavně pro bezpečnost. Zatímco když budete spojku mačkat třemi nebo čtyřmi prsty, pravděpodobně si neublížíte, s brzdou je to naopak. Prsty na ní neslouží ke stisku „nadoraz“, ale k jemnému, řízenému zvyšování brzdného účinku.

Správné brzdění = dva prsty na páčce.

Proč?

  • Dva prsty (většinou ukazovák + prostředníček) vám umožní jemné dávkování síly – a to je při brzdění naprosto zásadní.
  • Celou dlaň stále držíte na gripu, což znamená lepší stabilitu a jistotu v ruce.
  • Dva prsty vás ochrání před tím, abyste nepřebrzdili přední kolo, což by mohlo vést ke smyku nebo přepadnut

Správná technika ovládání páček i práce s tělem vám nezajistí jen větší bezpečnost, ale především plynulou, klidnou a radostnou jízdu – ať už na silnici, na parkovišti, nebo v terénu.

FAQ: Správné sezení a ovládání motorky

Co nedělat na motorce?
  • Nedívejte se pod přední kolo – vždy sledujte směr, kam chcete jet.
  • Neseďte křečovitě – ramena a ruce musí být uvolněné.
  • Nenechávejte paty na stupačkách – vždy špičky.
  • Neviste na rukách při brzdění nebo zrychlování – držte se koleny.
  • Nebrzděte prudce jen zadní brzdou – hrozí smyk.
  • Nedržte stále prsty na spojce nebo brzdě – hrozí nechtěné zmáčknutí.
Kdy brzdit zadní brzdou na motorce?

Zadní brzdu používejte především jako doplněk k přední. Nejlépe funguje v těchto situacích:

  • Při jízdě v nízké rychlosti – například při manévrování na parkovišti nebo v koloně.
  • Na kluzkém nebo nezpevněném povrchu – pomáhá zpomalovat bez rizika přebrzdění předního kola.

Ve většině běžných situací ale vždy začněte přední brzdou, která má mnohem vyšší účinnost.

Jak mít nohy na motorce?
  • Špičky na stupačkách – nepatří tam paty. Špičkami máte větší kontrolu a nehrozí kontakt se silnicí.
  • Kolena přitisknutá k nádrži – obzvlášť při brzdění a manévrování.
  • Nohy volně visící dolů jen při zastavení – nikdy za jízdy!
  • Na páčky (brzda/spojka) přehmátněte až v momentě potřeby, nečekejte s nohou neustále připravenou.
Jak správně mačkat spojku na motorce?

Záleží na konkrétní motorce a jejím nastavení:

  • U moderních motorek si často vystačíte s 1–2 prsty – spojka bývá lehká a dobře dávkovatelná.
  • U starších nebo těžších spojek je v pořádku používat i 3–4 prsty – důležitý je komfort a jistota.

Spojku mačkejte plynule, bez škubnutí. A pokud trénujete pomalé manévry, držte spojku na hraně záběru – ale bez toho, abyste ji zbytečně „pálili“.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru